Overlast

Er is een verschil tussen last en overlast. Hieronder leest u wat dat verschil is, wat u zelf kunt doen en wanneer u of een andere instantie inschakelt.

Voorbeelden van last zijn incidentele geluidsoverlast van de buren; een blaffende hond, de buren die barbecueën, spelende kinderen, onkruid wat hoog groeit, leef-of klusgeluiden, vuilniszakken of fietsen van de buren die in de weg staan.

Allemaal zaken waaraan u zich kunt storen, maar die u onderling op moet lossen.

Ervaart u last of overlast van omwonenden? Lees dan hieronder de veelgestelde vragen of bekijk bij hinder of overlast HIER filmpjes over wat u kunt doen bij hinder of overlast.

Wilt u een melding van overlast bij ons indienen? Vul dan dit online formulier in: overlast melden.

Veel gevraagd over Overlast

Wat kunt u doen bij overlast van uw buren?

Algemeen

Heeft u last van de buren? Praat erover met elkaar. Misschien vindt u dat moeilijk. Soms beseffen mensen niet dat zij last veroorzaken. Voor hen is het vaak prettiger als u zelf met hen in gesprek gaat op een rustige manier. De kans is dan het grootst dat het probleem snel wordt opgelost.

Wanneer u overlast ervaart, verwachten wij van u dat u hierover zelf het gesprek aan gaat. Dat kan lastig zijn en veel mensen zien hier tegenop. Op de website problemenmetjeburen, staat veel informatie en tips om zelf met de buren aan de slag te gaan. Op de website van papafume zijn verschillende video's over burenoverlast te zien. 

Hieronder leest u tips over het aanspreken van buren, hoe u dit kunt doen en waarom dit belangrijk is of bekijk de video hieronder.

Tips voor een gesprek met uw buren

Algemeen

  • Wacht niet te lang voor u gaat praten.
  • Ga niet praten als u erg boos bent. Kies een moment dat u rustig bent.
  • Vraag ook aan de buren of het een goed moment is om te praten. Maak een afspraak als het niet uitkomt
  • Denk voor het gesprek goed na over wat u wilt zeggen. Waar stoort u zich precies aan? En wanneer en waarom? Bijvoorbeeld: ik heb last van de harde muziek na 22.00 uur 's avonds, ik kan er niet door slapen.
  • Formuleer uw verwijt naar wens: Jij maakt altijd herrie (verwijt), ik zou het op prijs stellen als je wat zachter deed (wens).
  • Leg uit waarom u het gedrag/situatie vervelend vindt. Praat alleen vanuit uw eigen ervaring en niet over wat andere buren u vertelt hebben.
  • Vraag ook aan uw buren of zij weleens last van u hebben.
  • Luister ook naar wat uw buren vertellen over de overlast. Soms krijgt u zo meer begrip en is de overlast minder storend.
  • Werk samen met uw buren: klaag niet alleen, probeer ook te luisteren naar de ander. Maak samen afspraken en zoek samen een oplossing.
  • Stop het gesprek al er ruzie ontstaat, ruzie maakt het alleen maar erger. Maak dan een nieuwe afspraak om het gesprek op een later tijdstip voort te zetten. 

Wat is Buurtbemiddeling en wanneer kan ik Buurtbemiddeling inschakelen?

Algemeen

Als praten met de buren niet helpt of als u ruzie heeft met de buren, schakelt u zelf Buurtbemiddeling in. De bemiddelaars van Buurtbemiddeling zijn vrijwilligers die getraind zijn in gespreksvoering en conflicthantering. Zij luisteren naar beide kanten van het verhaal, zonder daarin partij te kiezen. Zij dragen geen oplossingen aan, maar helpen u en uw buren om zelf een oplossing te vinden. En als de emoties hoog oplopen, brengen zij het probleem weer terug tot de kern. Buurtbemiddeling voorkomt zo dat de ruzie uit de hand loopt.

In de video hieronder kunt u een kort filmpje over de werkwijze van Buurtbemiddeling bekijken:

In iedere gemeente is buurtbemiddeling aanwezig. Bekijk de vraag: 'wat zijn de contactgegevens van Buurtbemiddeling in mijn gemeente?' voor de gegevens.

Wat zijn de contactgegevens van Buurtbemiddeling in mijn gemeente?

Algemeen

U kunt zelf contact opnemen met Buurtbemiddeling voor een aanmelding. Er zijn geen kosten verbonden om u aan te melden voor Buurtbemiddeling. Mocht u nog vragen hebben hierover, dan bespreekt de woonconsulent graag de mogelijkheid van buurtbemiddeling met u en zal u indien gewenst helpen bij het aanmelden voor een gesprek. Instanties zoals de gemeente en politie kunnen u hier desgewenst ook bij helpen. 

Er is sprake van langdurige of extreme overlast. Wat kan ik doen?

Algemeen

Soms is de situatie heftiger. De overlast is dan structureel of extreem. En het is niet gelukt om onderling of met hulp van Buurtbemiddeling tot een oplossing te komen.

U kunt in dat geval de hulp van Cazas Wonen inschakelen. U vult hiervoor het overlastformulier in: overlast melden.

Criminaliteit of agressie
Is er sprake van agressiviteit of criminaliteit (zoals drugshandel) dan meldt u dit ook bij de Politie via 0900-8844.
Bij spoed belt u altijd 112.

U kunt bij de politie ook anoniem melden via www.meldmisdaadanoniem.nl

Wat is de rol van een woningcorporatie bij overlast?

Algemeen

Als het niet is gelukt om onderling of met hulp van  Buurtbemiddeling tot een oplossing te komen kan Cazas Wonen soms bemiddelen bij overlast. We voeren dan gesprekken met de betreffende bewoners, doen onderzoek of brengen hen in contact met hulpinstanties. 
 
In sommige gevallen is zorg voor de overlastgever nodig. Dan leggen we direct contact met maatschappelijke partners.  
 
Wat gebeurt er als iemand geen hulp accepteert en de overlast blijft maar doorgaan? Kan Cazas Wonen dan nog iets doen? 
 
Onze mogelijkheden zijn beperkt. We kunnen aan de rechter verzoeken het huurcontract te ontbinden. Cazas Wonen kan nooit zelf iemand de woning afnemen. Om naar de rechter te gaan hebben we een overtuigend dossier nodig, waarin omwonenden langdurig schriftelijke meldingen hebben gemaakt van zware overlast. 
 
Dit is echt een laatste redmiddel. Ontbindt de rechter het huurcontract, dan is de bewoner dakloos en mag langere tijd geen sociale huurwoning in de regio meer huren. Verliest Cazas Wonen de rechtszaak dan is er ook geen enkel middel meer om de overlastveroorzaker te corrigeren. 

Ik maak me zorgen om de buren. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

Wanneer u zich zorgen maakt over de geestelijke gezondheid van iemand in uw (woon)omgeving, dan kunt u dit melden bij het meldpunt Advies en Bezorgd van de GGD regio Utrecht. Op de website Meldformulier OGGZ - GGDrU | GGDrU kunt u een zorgmelding bij de GGD regio Utrecht maken.

E-mail: meldpunt@ggdru.nl  / Telefoonnummer: 030 - 630 54 80

Ook als u zorgen heeft over eenzaamheid, verwaarlozing of vervuiling, kunt u contact opnemen met het meldpunt. U kunt ook de hulpverlening binnen uw eigen gemeente inschakelen. Op de website van uw gemeente kunt u vinden hoe u dit kunt doen.

Heeft u vermoeden van huiselijk geweld of maakt u zich zorgen om de buren?
Meldt dit dan bij Veilig Thuis.

Heeft u vragen over anoniem melden of denkt u een goede reden te hebben om toch anoniem te melden?

Algemeen

Neemt u dan telefonisch contact met ons op en vraag naar de sociaal beheerder. 

Ook kunt u via Mijn Cazas Wonen uw overlastmelding doen. Logt u hiervoor in op uw account.