Mechanische Ventilatie (MV)

Een mechanisch afzuigsysteem zuigt lucht uit uw woning met een speciale ventilator. Op de ventilator zijn luchtkanalen aangesloten waardoor lucht wordt afgezogen uit de keuken, de badkamer en het toilet. Dat gebeurt via de afzuigventielen. Deze zijn meestal te vinden in het plafond.

Voor reparatieverzoeken aan uw mechanische ventilatie kunt u contact opnemen met de firma Feenstra op telefoonnummer: 088-845 5000

Reparaties door uzelf uit te voeren op eigen kosten

Plaatsing, onderhoud, reparatie en vervanging afzuigkap (wanneer dit eigendom is van u)
Warmteterugwin (WTW) afzuig- en/of aanvoerventielen schoonmaken
Warmteterugwin-filters regelmatig schoonmaken en tussentijds vervangen
Warmteterugwin-suskast met filter onderhoud en schoonmaken
Het schoonmaken van de ventilatieroosters in de ramen. U kunt de roosters aan de buitenkant schoonmaken met de stofzuiger. Er zijn ook roosters met een los binnenrooster. Deze kunt u eraf halen en schoonmaken. 
Reparaties door uzelf uit te voeren op eigen kosten (behalve bij serviceabonnement)

Wanneer u lid bent van het serviceabonnement en een mechanische ventilatie systeem in de woning aanwezig is, dan voeren wij de schoonmaak van de ventilatieroosters van de mechanische ventilatie ongeveer 1 keer per 2 jaar voor u uit.

Reparaties op kosten Cazas Wonen

Schoonmaken of vervangen van filters van individuele afzuiginstallaties (wanneer dit eigendom is van Cazas Wonen)
Repareren of vervangen van afzuiginstallatie of mechanische ventilatie die standaard tot de woning behoort
Het herstellen of vernieuwen van direct in de ramen of de gevel opgenomen ventilatieroosters
Onderhoud mechanische ventilatiebox of warmteterugwin-unit
Vervangen filters warmteterugwin bij onderhoudsbeurt
De ventilatiekanalen worden niet standaard gereinigd. Alleen als uit onderhoud blijkt dat dit nodig is, worden de kanalen gereinigd.  

Overige reparatieverzoeken kunnen ingediend worden via onze website: Indienen Reparatieverzoek.

Veel gevraagd over Mechanische Ventilatie (MV)

Hoe kan ik zelf een storing aan mijn CV of MV oplossen?

Algemeen

  1. Controleer of alle radiatorknoppen open staan. Zet zonodig alle radiatorkranen in de huiskamer open. Blijven alleen de radiatoren boven koud?  Dan moet  u mogelijk water bijvullen; het is sowieso raadzaam eerst de radiatoren te ontluchten.  Blijven hierna nog steeds alle radiatoren koud? Gaat u naar stap 2.
    https://www.youtube.com/embed/r48NgOTBxSA


    https://www.youtube.com/embed/qplmiVCCrTU

  2. Heeft u een combiketel? Controleer of alle warm waterkranen dicht zijn. Draai ze zo nodig dicht. Zijn alle kranen dicht en blijft het probleem bestaan, ga dan naar stap 3.
  3. Controleer de waterdruk van de verwarmingsinstallatie. Deze hoort tussen de 1,2 en 2 bar te zijn. Is deze lager dan vult u dan water bij. Is deze niet lager? Gaat u naar stap 4.
  4. Controleer of er stroom op het stopcontact bij de ketel staat. Is er geen stroom? Dan dient u uw elektricien in te schakelen. Als er wel stroom is, gaat u door naar stap 5.
  5. Controleer of het display op de kamerthermostaat zichtbaar is. Is het display onleesbaar? Dan moeten misschien de batterijen vervangen worden. Raadpleeg de handleiding van uw kamerthermostaat om te zien hoe u dit kunt doen. Heeft u wel een display, ga dan door naar stap 6.
  6. Als de ketel is voorzien van een resetknop, noteer dan eerst de storingscode en drukt u daarna op de resetknop. Komt de storing daarna toch terug, dan gaat u naar stap 7.
  7. U kunt de storing niet verhelpen? Meld het reparatieverzoek bij de juiste CV installateur:

    U kunt zelf bellen met Feenstra op telefoonnummer 088-845 5000 als u woont in: Abcoude, Amstelhoek, Baambrugge, de Hoef, de Meern, Haarzuilens, Mijdrecht, Utrecht, Vinkeveen, Vleuten, Waverveen, of Wilnis.

    U kunt zelf bellen met Energiewacht op telefoonnummer 088-555 3250 als u woont in: Harmelen, IJsselstein, Kamerik, Linschoten, Montfoort, Woerden of Zegveld.

  8. Voor een storing aan de MV (mechanische ventilatie) belt u met Feenstra op telefoonnummer 088-845 5000.

Welk onderhoud wordt uitgevoerd aan de CV (centrale verwarming) en/of MV (mechanische ventilatie)?

Algemeen

Het CV onderhoud vindt plaats om de 2 jaar en wordt uitgevoerd door:

Feenstra, 088-845 5000 als u woont in: Abcoude, Amstelhoek, Baambrugge, de Hoef, de Meern, Haarzuilens, Mijdrecht, Utrecht, Vinkeveen, Vleuten, Waverveen, of Wilnis.

Energiewacht,  088-555 3250 als u woont in: Harmelen, IJsselstein, Kamerik, Linschoten, Montfoort, Woerden of Zegveld.

Het MV onderhoud wordt uitgevoerd door Feenstra

Op de website van Feenstra en Energiewacht is ook meer informatie te vinden. 

Wat kan ik doen aan een vocht- of schimmelprobleem?

Algemeen

Ventileer en lucht goed. Ventileer extra als er veel mensen in huis zijn (geweest). Verminder de vochtproductie in huis. Hang bijvoorbeeld de was buiten. Bij gebrek aan ventilatie krijgt u vocht in huis, met alle gevolgen van dien.

Tips om vocht en schimmel in uw woning te voorkomen leest u in de volgende link: Wat te doen bij schimmel en vocht in huis.

Voor voldoende ventilatie is een kwartiertje het raam open zetten niet voldoende. Dit kan bijvoorbeeld via open raampjes, roosters of mechanische afzuiging. Luchten is een paar minuten tot een kwartiertje de ramen en deuren wijd tegen elkaar open zetten. Zowel ventileren als luchten is noodzakelijk.

  • Maak, na het douchen, de badkamer droog met een trekker of doek.
  • Zet tijdens het koken de afzuigkap/wasemkap aan.
  • Zet een mechanisch ventilatiesysteem nooit helemaal uit. Zet deze tijdens het douchen en een half uur erna in de hoogste stand. Doe dit ook tijdens het koken.

Het is belangrijk de luchtvochtigheid in de woning op een aanvaardbaar niveau te houden. Daarom willen wij u adviseren de temperatuur in de woning gemiddeld te houden op 20,5 graden Celsius en te zorgen voor meer ventilatie in de woning door het openen van ramen (op een kleine stand) gedurende de tijd dat u aanwezig bent in de woning en met name ’s nachts.

In woningen die zijn uitgerust met een mechanische ventilatie installatie laat u de ventilator continu draaien op stand 1 (bij koken en gebruik van de badkamer op een hogere stand) en de ventilatieroosters open. Als u twijfels heeft bij de werking van de installatie neemt u dan rechtstreeks contact op met Feenstra via 088-845 5000.

Meer informatie leest u hier:

Voorkom schimmels


Artikel over woningventilatie
Artikel vocht en schimmel

brochure-Mechanische-ventilatie-in-woningen

Ik ervaar tocht in huis, wat kan ik hier aan doen?

Algemeen

Belangrijk is om de verwarming constant te houden en hierbij ook te blijven ventileren. Droge lucht wordt sneller warm dan vochtige lucht.

Als bij ramen of ventilatieroosters koude lucht van buiten niet goed wordt gemengd met opstijgende warme lucht, kan tocht worden ervaren. Als de verwarming hoog staat, dan trekt deze veel koude lucht in huis aan. Deze luchtstroom wordt via de onderkant van de verwarming aangetrokken en de verwarming stoot warme lucht aan de bovenkant uit. De warme lucht blijft dan als het ware boven hangen en blijft de koude lucht aan de onderkant.

Kan mijn afzuigkap/wasemkap worden hersteld?

Algemeen

Een afzuigkap/wasemkap met motor is eigendom van u. Een afzuigkap/wasemkap zonder motor (aangesloten op de Mechanische Ventilatie) kan eigendom zijn van ons. Stuurt u uw reparatieverzoek naar Indienen Reparatieverzoek, wij kunnen kijken of de afzuigkap/wasemkap bij de woning hoort. Als dit zo is, dan zullen wij zorgen dat het wordt gerepareerd.  

Hoe werken ventilatieroosters?

Algemeen

Een ventilatierooster is niets meer en minder dan een gat in de gevel. Die zorgt ervoor dat er frisse lucht naar binnen stroomt. Ventileren is heel belangrijk voor een gezond binnenklimaat. Zodra het koud wordt kan de luchtstroom die via een ventilatierooster naar binnen komt, ervaren worden als tocht. Ook in gesloten toestand zal een rooster altijd een beetje open staan.

Hoe maak ik het mechaniche ventilatie systeem (MV) schoon?

Algemeen

U kunt de ventilatieroosters aan van tijd tot tijd met de stofzuiger schoonmaken. Eventuele aanslag op ventielen en roosters kan met een sopje worden verwijderd. Het is belangrijk dat de ventielen niet onderling worden verwisseld. Voor reparatie van de ventilatieroosters, kunt u contact opnemen met Feenstra 088-845 5000.

Mag ik de ramen openzetten om extra te ventileren?

Algemeen

Ja. U mag altijd een raam openzetten als u dat wilt. Houdt u er rekening mee dat bij systemen met een Warmte-TerugWin-unit (WTW-systeem) en ventilatiesystemen in NOM-woningen het minder effect heeft als u een raam openzet.

Lees meer informatie over mechanische ventilatie in woningen

Aan welke eisen moet een afzuigkap/wasemkap voldoen?

Algemeen

De afzuigkap/wasemkap mag geen motor bevatten als deze is aangesloten op het mechanisch ventilatiesysteem.

De stroom is van de mechanische ventilatie af geweest op de Meidoornstraat, wat kan ik doen?

Algemeen

Wanneer de stroom bij u is uitgeslagen door veroorzaken van kortsluiting en of andere oorzaken slaat de MV unit in storing en dient gereset te worden. Dit is geen reparatie dat in de garantie valt en daarom dient u deze reset zelf uit te voeren.

U dient enkel de dag en de klok opnieuw in te stellen na stroomuitval. Hierna functioneert het systeem weer normaal.

Klik hier voor de 

Handleiding MV Meidoornstraat