Servicekosten

Als u in een complex woont, betaalt u als bewoner maandelijks een bedrag voor algemene kosten. We noemen dit servicekosten. Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud of een huismeester. Ook kan in de servicekosten een bedrag zitten voor zaken als meubels of zonnepanelen. U betaalt deze kosten bovenop de kale huurprijs. Voor welke zaken u servicekosten betaalt, staat meestal in uw huurcontract.

Elk jaar ontvangen bewoners van een complex een overzicht van de servicekosten. Dit heet de afrekening.
Hierin staan de werkelijke kosten van het vorige jaar, verrekend met de door u betaalde voorschotten.

Veel gevraagd over Servicekosten

Ik wil het maandelijkse bedrag van mijn servicekosten (stookkosten) laten aanpassen. Kan dit?

Algemeen

Het voorschotbedrag wordt automatisch aangepast als u teveel of te weinig betaald heeft
Zo willen we voorkomen dat u aan het eind van het jaar bij moet betalen, of dat u het hele jaar te veel servicekosten betaalt.

U kunt er ook voor kiezen om uit voorzorg uw maandelijkse voorschot voor de verwarmingskosten te verhogen.
Wilt u het bedrag aanpassen? Dan kan dat via onze website:

Aanvraag aanpassen voorschot stookkosten

Ik heb niet deze hele periode op dit adres gewoond. Betaal ik nu toch alle servicekosten (over het afrekenjaar)?

Algemeen

Nee, u ziet wel de totale kosten, maar in de kolom saldo is alleen het gedeelte van de servicekosten opgenomen dat u moet betalen (evenredig aan de periode dat u dat jaar gehuurd heeft).

Waarom moet ik betalen voor het schoonmaken van mijn complex?

Algemeen

Een schoonmaakbedrijf komt per periode langs bij uw complex voor de schoonmaak van de algemene ruimtes. De schoonmaakkosten zijn opgenomen in de servicekosten die u maandelijks betaalt. De schoonmaakkosten worden meestal verdeeld over alle bewoners van het hele complex. 

Als u een melding wilt maken over de schoonmaak van een algemene ruimte, dan kunt u ons dit laten weten via e-mailadres: info@cazaswonen.nl, via telefoonnummer: 0880129000 of via WhatsApp. Voeg hierbij een foto van wat u wilt melden toe.

De in de afrekening opgenomen meterstanden zijn niet juist. Wat nu?

Algemeen

Neem contact op met, Ista telefoonnummer (010) 2455700. Zij kunnen u verder helpen met vragen over de meterstanden.

 

Hoe is de afrekening van de servicekosten opgebouwd en wanneer kan ik deze verwachten?

Algemeen

Op de afrekening staat vermeld over welke periode de berekening is gemaakt en wordt per servicekostenonderdeel het totale bedrag weergegeven.

U krijgt één keer per jaar een jaarafrekening (eindafrekening) voor de servicekosten. Wij moeten u vóór 1 juli een jaarafrekening sturen over het jaar ervoor. Daarin staat: 

  • het bedrag dat u maandelijks heeft vooruitbetaald én
  • wat dat jaar de werkelijke kosten waren.

Waren de werkelijke kosten hoger dan wat u vooraf heeft betaald? Dan moet u bijbetalen. Zijn de werkelijke kosten lager? Dan krijgt u geld terug. 

Als blijkt dat u geld terugkrijgt, dan zullen wij dit binnen 14 dagen na dagtekening naar u overmaken.

Wilt u inzage in de gemaakte kosten? Dat kan. U heeft inzagerecht in de kosten. Neem u hierover contact op met ons via e-mailadres: info@cazaswonen.nl, via telefoonnummer: 0880129000 of via WhatsApp.

Kan mijn voorschot voor de algemene voorzieningen worden aangepast?

Algemeen

Voorschotten voor de algemene voorzieningen (zoals schoonmaakkosten van algemene ruimtes en algemene verlichting) kunnen we niet individueel aanpassen. Als er aanleiding is om het voorschot aan te passen, krijgt u hierover bericht.

Alleen de voorschotten voor stookkosten kunnen we individueel aanpassen. We raden u af om dit voorschot te verlagen, omdat u dan mogelijk aan het eind van het jaar (fors) moet bijbetalen.

Ik heb geen huurspecificatie ontvangen. Waarom niet?

Algemeen

Als er niets gewijzigd is in uw servicekosten, sturen wij u geen huurspecificatie. Met een actief account kunt de meest recente huurspecificatie opvragen via onze website:

Opvragen huurspecificatie


Voor een huurspecificatie van een ander jaar, of als u geen account heeft, neemt u contact met ons op.

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

Servicekosten zijn kosten die Cazas Wonen mag doorberekenen voor diensten en activiteiten die wij aan onze huurders leveren.

Als Cazas Wonen bijvoorbeeld de rekeningen betaalt voor gas, stookkosten, schoonmaak, water of elektra, dan mogen wij deze kosten aan u doorberekenen. Als dat voor u geldt, betaalt u hiervoor een voorschot.

De meest voorkomende servicekosten zijn:

  • gemeenschappelijk elektraverbruik
  • schoonmaak algemene ruimten
  • onderhoud van de tuinen
  • huismeester     

Jaarlijks (vóór 1 juli) maakt Cazas Wonen een afrekening. U krijgt dan het teveel betaalde terug of u moet een bedrag bijbetalen.

U kunt uw servicekosten terugvinden in de huurspecificatie die u jaarlijks van Cazas Wonen ontvangt.
Heeft u deze niet meer? Dan kunt u deze per e-mail via info@cazaswonen.nl of via het klantportaal bij ons opvragen.

Mijn bankrekeningnummer op de afrekening klopt niet of is niet ingevuld. Wat kan ik doen?

Algemeen

Als uw bankrekeningnummer (IBAN) niet klopt of ontbreekt, kunt u het juiste rekeningnummer per brief of e-mail (info@cazaswonen.nl) aan ons doorgeven. Vermeld hierbij uw adres en klantnummer.

Wordt het bedrag dat ik moet betalen van de afrekening servicekosten / stookkosten automatisch van mijn rekening afgehaald door Cazas Wonen?

Algemeen

Ja, Cazas Wonen schrijft bij bedragen tot € 200,00  automatisch af als u een machtiging heeft afgegeven. Bedragen hoger dan € 200,00 moet u zelf overmaken.

Te veel betaald?
Een min voor het eindsaldo betekent dat u geld terugkrijgt.
Wij betalen het bedrag binnen twee weken aan u uit.
Dit gebeurt op het rekeningnummer waarmee u de huur betaalt.
Heeft u een betalingsachterstand? Dan verrekenen wij het bedrag hiermee.