Even kennismaken: dit zijn onze wijkbeheerders
De ‘ogen en oren van de wijk’ worden ze genoemd, onze wijkbeheerders. Je komt ze vast weleens tegen, want ze zijn dagelijks in de wijken aanwezig. Bij vragen of problemen in de buurt zijn ze het eerste aanspreekpunt.
Wat doet een wijkbeheerder?
Onze wijkbeheerders zetten zich in voor prettige, leefbare en veilige wijken. Samen met de bewoners letten zij erop dat de achterpaden, tuinen, portieken en galerijen schoon, heel en veilig zijn. Daarnaast letten ze op op sociaal gebied. Als het nodig is, werken zij samen met buurtbemiddeling, de wijkagent, zorginstanties, de buitengewoon opsporingsambtenaren of de Dierenbescherming.
Rowan Heijmans
Gebied: Woerden (Staatsliedenkwartier en Schilderskwartier)
“Hiervoor was ik buschauffeur in Amsterdam. Maar de wisselende werktijden waren lastig voor mij als alleenstaande ouder. Toen ik van Cazas Wonen een huis in Mijdrecht ging huren, sprak ik een verhuurmakelaar. ‘Wat een ontzettend leuke baan heb je’, zei ik. Toen ik solliciteerde, werd ik aangenomen voor de functie van wijkbeheerder. Ik heb het ontzettend naar mijn zin: ik ben graag onderweg en houd van werken met mensen. Bewoners zien graag een vast gezicht, merk ik. Iets wat me erg raakte was toen vorig jaar de deur van een berging stuk was. Daardoor kon een bewoonster niet bij haar scootmobiel. De melding bleef bij een externe partij liggen waardoor de bewoonster een tijdlang niet meer de deur uit kon. Toen ik ervan hoorde, zette ik alles op alles om het zo snel mogelijk gerepareerd te krijgen. Daarna bracht ik haar een bloemetje. Haar boosheid veranderde in tranen. We konden het positief afsluiten, dat was prachtig.”
Lydia Buitenhek
Gebied: Mijdrecht, Harmelen, Kamerik, Kanis, Zegveld en Woerden (Snel en Polanen)
“De afwisseling is leuk. Het ene moment bespreek ik wat wijkbeheer kan doen bij de voorbereiding van een onderhoudsproject en nieuwbouw. Daarna doe ik een wijkronde en spreek ik bewoners op straat of aan de deur. En weer later pak ik meldingen op die ik kreeg van het Klantcontactcentrum, waar ik zelf ook heb gewerkt. Tijdens die baan deed ik een opleiding tot sociaal beheerder. Om ervaring op te doen in de wijk, werk ik nu eerst als wijkbeheerder. Het is heerlijk om veel buiten te zijn en je eigen agenda te kunnen indelen. En leuk om de bewoners, die ik altijd aan de telefoon had, nu in het echt te spreken. Je moet je in dit werk goed kunnen verplaatsen in een ander, en dat kan ik geloof ik wel. Snel iets kunnen oplossen geeft me een voldaan gevoel. Mensen waarderen het ook enorm dat we er meteen zijn bij een onverwachte noodsituatie, zoals een brand. Als wijkbeheerder kun je echt iets voor iemand betekenen.”
Relius de Roos
Werkgebied: Utrecht, Vleuten/de Meern, Haarzuilens
“Na 35 jaar timmerman te zijn geweest, wilde ik acht jaar geleden iets anders. Deze baan is perfect voor mij als buitenmens. Het is fijn om dingen voor elkaar te krijgen. Ik probeer altijd open en eerlijk het gesprek met bewoners aan te gaan. Soms moet ik iemand aanspreken op een verwaarloosde tuin die als opslag wordt gebruikt. Als mensen echt geen geld hebben om hun tuin te onderhouden, zoek ik een andere oplossing. Bijvoorbeeld door de huurder aan vrijwilligers met groene vingers te koppelen die kunnen helpen.
Mensen weer lekker laten wonen, daar doe ik het voor. Zoals de man die een enorme lading spullen had verzameld en niets kon weggooien. Zijn huis stond tjokvol. Samen met de sociaal beheerder kreeg ik hem zo ver dat hij in stapjes spullen naar de kringloop bracht. Ook hielp ik hem met huisraad naar de stort brengen. Wat was hij blij dat hij meer leefruimte kreeg.”
Peter Merts
Gebied: Amstelhoek, De Hoef, Wilnis, Waverveen, Abcoude, Baambrugge en Vinkeveen
“Mijn werk draait niet om stenen, maar om mensen. Ik maak dingen graag beter voor anderen. Even met iemand praten maakt iemands dag soms goed. Zo simpel kan het zijn. Hiervóór was ik wijkbeheerder bij andere woningcorporaties, maar dit is mijn leukste plek ooit. De mentaliteit van de bewoners hier past bij mij: lekker direct, open en eerlijk. Zo ben ik zelf ook. Als ik mensen op iets moet wijzen, probeer ik dat altijd luchtig en met een grapje te doen. Met wat humor wordt het meestal een prima gesprek. Soms is het hard werken om iets voor elkaar te krijgen. Laatst kreeg ik een melding over een vrouw met dementie. Ze draaide steeds de gaskraan open terwijl ze niet meer kookte. Haar buren hadden slapeloze nachten door het ontploffingsgevaar. Ik moest contact opnemen met haar familie en allerlei instanties om binnen te komen. Maar uiteindelijk lukte het: de gaskraan werd dichtgedraaid. Dat gaf een heel goed gevoel.”
Peter van Putten
Gebied: delen van IJsselstein, Montfoort en Linschoten
“Ik vind het fijn om iets voor anderen te betekenen. Niet voor niets ben ik al 24 jaar wijkbeheerder. Het is afwisselend werk waarin je verschillende mensen ontmoet. Vooral met oudere bewoners kan ik prima opschieten en de zorg om hen heen ligt me goed. Als het om instanties in IJsselstein gaat, ben ik net een wandelende Google. Mensen die zelf niet om hulp durven of kunnen vragen, breng ik zo in contact met een partij waar ze hulp kunnen krijgen. Zoals een oudere vrouw die steeds haar sleutels kwijt was. Elke keer belde ze Cazas Wonen voor een nieuw slot. Ook herkende ze me ineens niet meer. Ik besloot het te melden bij het sociaal team van de gemeente. ‘Deze mevrouw vergeet wel erg veel’, zei ik, ‘en ik zie dat het niet goed gaat.’ Ook haar buren trokken aan de bel. Uiteindelijk is ze liefdevol opgenomen in een verzorgingshuis, een goede plek voor haar.”
Stewart Roodenburg
Gebied: een groot deel van IJsselstein
“We zijn een soort schakel tussen de bewoners en Cazas Wonen. Ik probeer een fijne leefomgeving te bieden voor de bewoners. Dit werk ligt me goed: ik heb soms bijzondere, heel persoonlijke gesprekken met mensen. En ik kan lekker alles op de fiets doen. Soms moet ik bewoners wel aansporen om zelf actie te ondernemen. Als er bijvoorbeeld dagenlang vuilnis van buren op straat staat, moeten ze hun buren daar eerst zelf op aanspreken. Ik merk dat bewoners dat de laatste jaren minder doen, ze halen snel mij erbij. Misschien ook omdat mensen hun buren steeds minder goed kennen. Ik werk veel samen met de sociaal beheerders van Cazas Wonen. Een vrouw lag in scheiding nadat ze was mishandeld door haar man. Haar familie en vrienden woonden ver weg. Samen met de sociaal beheerder en de verhuurmakelaar zorgde ik dat ze in een woning op een veilige plek terechtkon. Het is mooi om zoiets voor iemand te kunnen doen.”
Zafar Bakhsi
Werkgebied: Woerden (binnenstad, Molenvliet, Bloemen- en Bomenkwartier)
“Ik werkte bij de politie als 0900-centralist. Een leuke baan maar ik wilde meer écht contact met mensen. Mijn broertje die woonconsulent is, vond wijkbeheerder wel iets voor mij. En dat klopt. Het lukt me denk ik goed om contact met bewoners te maken. Ik wil dat mensen zich thuis voelen in hun buurt, het gaat om wónen, dat is zo belangrijk. Bewoners spreken mij ook makkelijk aan. In het weekend ben ik eigenlijk vrij, maar als er iets dringends is ga ik wel eropaf. Laatst werd ik op zaterdag om tien uur ‘s avonds gebeld dat ergens de mechanische ventilatie het niet deed. Dan regel ik meteen een monteur voor de ochtend erop. Ik denk altijd: stel dat ik dat zelf zou hebben? Dan wil ik toch ook dat het opgelost wordt? Ik behandel anderen zoals ik zelf behandeld wil worden.”